Ketahui Manfaat Beras Hitam Untuk Di Jual

Ketahui Manfaat Beras Hitam Untuk Di Jual



ASK:
Doktor Ida, saya ingin bertanya mengenai manfaat beras hitam. Akhir-akhir ini saya melihat trend beralih dari beras putih menjadi beras coklat atau beras hitam. Orang ramai berkata nasi lebih sihat dan lebih baik untuk pesakit kencing manis. Sebenarnya apa yang membuatkan beras hitam dan beras perang dipanggil lebih sihat. Dan adakah benar jika kita berhenti makan nasi maka kita boleh mengelakkan diabetes?
Alivia (26), Jakarta
JAWAPAN:
Alivia,

Memang benar bahawa beras hitam mempunyai banyak kelebihan berbanding nasi putih. Jika dilihat sejarahnya, pada jaman dinasti di China beras hitam ini hanya boleh digunakan oleh kalangan kerajaan, makanya dikenali sebagai beras "terlarang".

Padi hitam tumbuh di banyak bahagian Asia. Ada banyak hal yang membuat beras hitam dikatakan lebih baik daripada beras putih, antara lain kerana kandungan zat pemakanan yang banyak dijumpai pada lapisan terluar beras tersebut seperti serat, vitamin B1, B3, B6, vitamin E, mangan, phosphor, zat besi, antioksidan antosianin (yang memberikan warna ungu kehijauan ke beras), asid amino dan asid lemak. Ia adalah di luar yang membuat beras hitam lebih panjang apabila dimasak.

Dari pelbagai kajian yang dijalankan, ternyata kandungan nutrisi termasuk serat dan antioxidant antosianin dalam beras hitam boleh menghalang pelbagai penyakit seperti penyakit jantung, kanser, peningkatan kolesterol, diabetes, darah tinggi, dan sebagainya.

Jawapan kepada soalan Alivia mengenai hentian yang sama makan beras harus mengelakkan diabetes? Jawapannya tidak. Mengapa? Diabetes adalah koleksi gejala yang timbul pada seseorang kerana paras gula darah tinggi.

Tahap gula darah yang tinggi disebabkan oleh hormon insulin kurang bilangannya atau jumlah insulin yang cukup banyak tetapi lebih kurang berkesan (dan dikenali sebagai rintangan insulin). Tahap gula darah tinggi bukan kerana makan nasi.

Nasi merupakan salah satu sumber karbohidrat makanan yang banyak digunakan oleh orang Asia termasuk Indonesia. Seperti diketahui bahawa pengambilan nasi dan sumber karbohidrat lain (seperti mie, roti, tepung, ubi, ubi kayu, jagung, gula, dll) akan meningkatkan kadar gula darah, namun jika kerja insulin baik dan jumlahnya cukup, maka jumlah karbohidrat yang dimakan dapat diatasi dengan kerja insulin seperti itu.

Apa yang perlu dilakukan untuk mengelakkan diabetes? lakukan gaya hidup sihat dengan:

- Diet menggunakan slogan 3J ialah nombor, jenis dan jadual. Itulah apabila makan, makan mengikut jumlah yang diperlukan oleh badan, tidak boleh menjadi keterlaluan. Jenis bermakna memilih makanan yang mengandungi banyak serat, indeks glisemik rendah seperti sayur-sayuran, buah-buahan. Jadual makan yang bermakna ialah 5-6x sehari dalam bentuk sarapan pagi, snek pagi, makan tengah hari, snek malam dan makan malam.

- Aktiviti Fizikal Biasa seperti berjalan, berjoging, berbasikal, berenang kira-kira 30 minit / hari

- Gaya hidup yang sihat seperti rehat yang mencukupi, tidak merokok, tidak minum alkohol, tidak selalu dalam

No comments:

Post a Comment

My Instagram